A už je to tady: první výlohy začínají zdobit mikulášské motivy, reklamní sdělení pomalu ale jistě upírají svoji pozoost ke skrytým tužbám důvěřivých dětských dušiček. To je neklamné znamení, že jsme už překročili pomyslný práh letošní předvánoční sezóny. Připadá vám, že je moc brzy, že na Mikuláše a Vánoce je stále ještě dost času? Jste překvapeni nedočkavostí obchodníků? Většině z nás stačí jeden nebo dva sluncem zalité podzimní dny, abychom pouhou myšlenku na blížící se Vánoce hned zapudili a považovali ji za absurdní a možná až nemístnou. Faktem ale je, že z pohledu zodpovědného plánování napříč celým dodavatelským řetězcem to tak jednoduché není. Do Mikuláše zbývá sedm týdnů, do Vánoc deset. Optikou logistiků i obchodníků jsou to dost možná právě ty týdny, které rozhodnou o celkovém výsledku jejich letošního hospodaření. Ti prvně jmenovaní už dnes mají precizně naplánovaný každý jednotlivý den tohoto exponovaného období. Ti druzí pevně doufají, že čas, který zbývá, bude dostatečný k tomu, aby dorazilo všechno zboží, na které ještě čekají a aby úspěšně prodali vše, co už dnes ve skladech připravené mají. Právě pro plné sklady zejména inteetových obchodů, na které v poslední době doléhá renesance obliby kamenných prodejen, je po mnohaměsíčním čekání nadcházející předvánoční špička velkou nadějí. Na jedné straně sice zboží na skladě představuje v dnešní době vítanou jistotu, na druhé straně nadbytečné zásoby přinášejí nečekané vícenáklady, které pak nekontrolovaně požírají mnohdy hubené obchodní marže. Věřme tedy, že nadcházející týdny potvrdí tradiční připravenost logistických profesionálů, splní očekávání nervózních obchodníků a nám namísto současných veskrze negativních témat nabídnou příležitost více vnímat i podzimní atmosféru okolního světa. Tu totiž tradičně – díky mnohdy několikanásobnému nárůstu objemu práce v logistice – sledujeme jen tak nějak perifeě. A to je fakt škoda!
Miroslav Rumler