Geis: Paletový trh a jeho paradox. Proč je použitá paleta dražší než nová?

19.07.2022 | Článek dne

V druhém covidovém roce, konkrétně v létě 2021, začala být situace na trhu s paletami poměrně dramatická. Reálně hrozilo, že suroviny pro výrobu palet nebudou dostupné. Napomohl tomu i velký vývoz dřeva do zahraničí. Odborníci na obalový materiál přiznali, že za celou svoji kariéru nikdy takový nedostatek nezažili. Konec 2021 a začátek 2022 byl však optimističtější. S narovnáváním dodavatelsko-odběratelských řetězců přišla i stabilizace paletového trhu. Cena surovin neklesala, ale ani nerostla tak rychle, jako doposud. Materiálu byl dostatek.

Konec února byl však bohužel ve znamení začátku války na Ukrajině, která optimistický vývoj scénáře na mnoha trzích opět změnila. Ukrajina a sousední Bělorusko jsou totiž těmi dřevařskými velmocemi, které podstatnou část surovin na paletový trh dodávají.  Cena transportní europalety se tak meziročně více než zdvojnásobila, a to i v situaci, kdy již před rokem byla její cena poměrně vysoká.

I ostatní dřevěné produkty pro transport zboží výrazně podražily – řezivo, OSB desky, překližka a další. Aktuálně je dřevo a výrobky na bázi dřeva nejdražší v historii a každý týden zdražují. Naštěstí je ho však alespoň dostatek.

Loňský nedostatek dřeva na českém trhu měl za následek také to, že se začaly hojně objevovat palety „padělané“ – neodpovídající normě. Většinou právě z Ukrajiny a Běloruska. Tento problém se počátkem války sice eliminoval, nové falešné europalety k nám z východu nepřicházejí, ale ty z loňska jsou u nás samozřejmě i nadále. Falešné europalety nesou různá označení – EUR II. jakosti, nesušená EUR, odlehčená EUR. Takové značení je však proti předpisům. Žádná z palet, která nesplňuje jasně danou normu EUR palety nesmí ve svém názvu toto označení používat.

Velkým problémem jsou i hřebíky, které v paletách tvoří nepostradatelný spojovací materiál. Jejich cena extrémně roste, a hlavně nejsou dostupné. Hřebíky sice tvoří jen nízké jednotky procent z ceny palety, ale bez nich palety vyrobit nelze. Obvykle se dováží z Ukrajiny, Běloruska a Ruska.

Tomáš Körner, vedoucí produktu Obaly Geis CZ + SK, říká: „Geis má dostatečné zásoby všech potřebných surovin a materiálů pro bezproblémové dodávky palet a dřevěného obalového materiálu pro svoje klíčové a dlouhodobé zákazníky. Neustále se na nás navíc obrací další a další klienti, kterým se snažíme vyjít vstříc a naše zdroje neustále doplňovat a navyšovat. Bohužel ne vždy je to možné.“

Z europalet se jednoduše stalo nedostatkové zboží. Spousta zákazníků byla zvyklá, že v rámci optimalizace nákladů využívala použité EUR palety (A – málo opotřebované, tzv. světlé, B – více opotřebované „tzv. tmavé“). Zcela logicky předpokládali, že použité palety jsou levnější a dostupnější než palety nové. Trh s těmi použitými tedy intenzivně pracoval a jejich cena se zvyšovala. Sezónně tedy, paradoxně, dochází k situacím, kdy dodávka nových palet na trh je cenově na stejné, nebo dokonce nižší úrovni, než tržní cena palet použitých (ve třídě A).

 

A co bude dál?

rn

Jakákoliv predikce je v dnešní době velice těžká, lépe řečeno nemožná. Jak říká Tomáš Körner: „Vždy se spíše jedná o přání než o seriózní výhled. Můj názor je, že ceny nemohou růst do nekonečna a že se aktuálně nacházíme, případně brzy nacházet budeme, na cenovém vrcholu. Zásadní snížení cen se rozhodně očekávat nedá, ale stabilizace reálná je. V dnešní turbulentní době si však nemůžeme být jisti vůbec ničím a jak jsme již několikrát poznali, zítra nás může překvapit okolnost, o které dnes nemáme ani zdání. Jsem životní optimista, a proto věřím uklidnění a stabilizaci trhu.“

Více informací na: www.geis.cz

 

Zdroj: Seteva

Dopravní rok 2023: rekordní rozestavěnost silnic a dálnic, rekordní dopravní rozpočet a digitalizace

Ministr dopravy Martin Kupka představil priority resortu pro letošní rok. Aktuálně je ve výstavbě rekordních 241,3 kilometrů dálnic a silnic I. třídy s výhledem otevření převážně v letech 2023 a 2024. Dále zjednodušujeme lidem komunikaci s úřady a přístup k informacím v dopravní oblasti, přibydou i další funkce Portálu dopravy, navrhli jsme zpřehlednění bodového systému a chystáme se na zrušení velkých techničáků od počátku roku 2024.

Ředitelem logistiky společnosti PST CLC Mitsui-Soko se stal Petr Kotora

Novým ředitelem logistiky společnosti PST CLC Mitsui-Soko byl od 1. ledna 2023 jmenován Petr Kotora. Tuto funkci převzal po Jiřím Bradnovi, který se v loňském roce stal obchodním ředitelem a je také místopředsedou představenstva společnosti PST CLC Mitsui-Soko.