Interaktivní aplikace pro motorkáře dostala cenu, formou hry jim ukazuje nebezpečné situace

23.11.2022 | Článek dne

Interaktivní aplikace pro motorkáře přibližující rizika reálného silničního provozu dostala další ocenění; umístila se na třetím místě ze všech celostátních digitalizačních projektů veřejné správy v ČR. Ocenění každoročně vyhlašuje Magazín Egovement. Na aplikaci již čtyři roky pracuje Tým silniční bezpečnosti společně s Asociací autoškol ČR a dalšími partnery. Při vývoji využili i vlastní zkušenosti z výuky motorkářů.

„Vylepšujeme proces výuky i zkoušení v autoškolách a toto je jedna z cest, která tomu pomůže. Evropský a světový trend je zařazovat taková interaktivní videa do výuky, takže jdeme správnou cestou. Je vhodné, aby byla aplikace vnímána jako metodická i vzdělávací pomůcka a aby veřejnost k ní měla přístup,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.

„Cílem aplikace Hazard Perception je zdokonalit proces výuky i zkoušení  řidičů. Úplně nových, tak i těch, kteří se chtějí zlepšit. Evropský a světový trend je zařazovat interaktivní videa do výuky, tudíž záměrem bylo vytvořit aplikaci, která bude vnímána jako metodická i vzdělávací pomůcka a bude volně přístupná veřejnosti,“ popisuje ředitel Odboru agend řidičů Ministerstva dopravy Stanislav Dvořák.

Ministerstvo dopravy aplikaci umístilo na portál E-testy, kde se žáci autoškol také vzdělávají. Na stránkách resortu je odlehčená verze pro začínající motorkáře. Na webu projektu Učme se přežít je pak obsáhlejší varianta určená nejenom pro odboíky. Přístupy jsou samozřejmě zdarma. Trend virtuální výuky nastartovala před několika lety Velká Británie. „Téma vnímání rizik je nejčastěji diskutovaným tématem poslední doby na poli zvýšení bezpečnosti provozu ve všech vyspělých státech,“ říká ředitel Týmu silniční Bezpečnosti Jan Polák.

Aplikace je postavená na principu hry. Zájemce jí projede za virtuálními řídítky motorky a odhaluje riziková místa a nebezpečné chování ostatních účastníků silničního provozu. „Hráč“ sleduje jízdu a ve chvíli, kdy má za to, že je situace riziková, klikne do obrazu. Video se zastaví na pět vteřin a účastník má čas na označení konkrétního nebezpečí.

Po ukončení dané jízdy je možné si trasu projet znovu, tentokrát bez interakce. Program vyznačí rizika a přidá hodnocení, včetně zdůvodnění. „Způsob, jakým vysvětlujeme rizika, dáváme rady jak jim předcházet a jak si počínat dle zákona se dostáváme v tomto oboru na světovou špičku. Touto funkcí prozatím nedisponuje, žádná jiná aplikace,“ říká jeden z tvůrců aplikace a hlavní instruktor Týmu silniční bezpečnosti Jiří Novotný. 

Jedna ze situací v aplikaci vypadá například takto. Motorkář projíždí obytnou zónou. Dodržuje předepsanou rychlost. Všude je plno lidí a musí být stále ve střehu. Sleduje, co se kolem odehrává. Na levé straně silnice jde mladík, který cosi sleduje v telefonu. Po několika ujetých metrech ostře vycouvá do silnice auto, v protisměru se blíží teenager na skateboardu. Motorkář je skoro na konci obytné zóny. Najednou se zpoza paneláku vyřítí směrem do silnice malé dítě, které běží za míčem, aniž by se rozhlédlo. I takovou situaci lze za řídítky motocyklu zažít.

Výuková videa Hazard Perception do aplikace eTesty technicky začlenil státní podnik CENDIS. Ten aplikaci upravil a edukační videa rozdělil do dvou sekcí – na nebezpečí v obci a mimo obec.

Ocenění za nejzajímavější počin elektronizace veřejné správy je soutěžní sbírka nejzajímavějších projektů, kterou každoročně, už 17 let, vyhlašuje Magazín Egovement. Jeho snahou je touto cestou shromáždit a ukázat projekty, které byly (případně právě jsou) ve státní a veřejné správě v daném roce uskutečňovány a mohou být inspirací i pro ostatní. 

Zdroj: MD ČR

Dopravní rok 2023: rekordní rozestavěnost silnic a dálnic, rekordní dopravní rozpočet a digitalizace

Ministr dopravy Martin Kupka představil priority resortu pro letošní rok. Aktuálně je ve výstavbě rekordních 241,3 kilometrů dálnic a silnic I. třídy s výhledem otevření převážně v letech 2023 a 2024. Dále zjednodušujeme lidem komunikaci s úřady a přístup k informacím v dopravní oblasti, přibydou i další funkce Portálu dopravy, navrhli jsme zpřehlednění bodového systému a chystáme se na zrušení velkých techničáků od počátku roku 2024.

Ředitelem logistiky společnosti PST CLC Mitsui-Soko se stal Petr Kotora

Novým ředitelem logistiky společnosti PST CLC Mitsui-Soko byl od 1. ledna 2023 jmenován Petr Kotora. Tuto funkci převzal po Jiřím Bradnovi, který se v loňském roce stal obchodním ředitelem a je také místopředsedou představenstva společnosti PST CLC Mitsui-Soko.