STILL přichází s odpovědí na požadavky zákazníků v oblasti udržitelnosti: cirkulární strategií

07.12.2022 | Rozhovor s osobností

Tomáš Hnízdil, obchodní ředitel společnosti STILL ČR

Společnost STILL se již dlouhou dobu věnuje repasi vozíků. Nyní postoupila ještě o krok dál a zaměřila se na cirkularitu. Na tiskové konferenci dokonce představila koncept elektrického vysokozdvižného vozíku RXE – první svého druhu, který bude od počátku konstruován na základě cirkuláího přístupu. Můžete více přiblížit tuto strategii?

Naší ambicí je navrhovat, vyrábět a servisovat vozíky způsobem, který je maximálně ekologický a šetří zdroje. Orientujeme se na C2C přístup.

Udržitelnost je jedna věc, náklady jsou ale věc druhá. Jak je to v tomto případě?

Musíme přizpůsobit naše procesy tak, aby náklady a udržitelnost nebyly v rozporu. Digitalizace nám velmi pomáhá vytvořit potřebnou transparentnost. Například myslet na recyklaci krytu již v době jeho návrhu a využívat data po celou dobu životního cyklu produktu.

Bude nový přístup klást také nové nároky na technický a servisní personál? Při současném nedostatku kvalitních zaměstnanců, jakým způsobem budou tyto požadavky řešeny?

Již dnes máme ve STILLu připravený školicí program pro naše zaměstnance. V tomto budeme pokračovat. A pracujeme na dalším zvýšení jeho atraktivity pro naše zaměstnance.

STILL si dlouhodobě vychovává vlastní učně. Je toto cesta, kterou chcete pro oblast cirkularity více využívat?

Učni jsou u naší mateřské firmy školeni a kvalifikováni velmi komplexně v pravidelném výcvikovém období tři 1/2 roku a v duálním systému, firemním a školním. To jim dává schopnost řešit širokou škálu úkolů jak ve firmě, tak na pracovním trhu. Další znalosti, které mohou být vyžadovány pro konkrétní práci (např. cirkularitu), jsou pak předávány při nástupu do práce. Naši stážisté tak získávají maximální nezávislost a autonomii pro dlouhodobou existenci ve svém pracovním životě.

Jakou má STILL v této oblasti strategii v rámci České republiky? Jsou na toto řešení zákazníci připraveni, nebo ho již dokonce vyžadují?

V České republice zaznamenáváme v posledních třech letech rostoucí zájem zákazníků o udržitelnost. Důležitou součástí hodnocení nabídek ve výběrových řízeních se stala udržitelnost. Také obchodní tým v České republice již dostává první informace, o které se brzy podělí se zákazníky.

Markéta Vojáčková

Martin Marek (DODO): Trendy v logistice jsou formovány daty – díky chytrému plánování bude doručení čím dál rychlejší, přesnější a udržitelnější

Logistika je nedílnou součástí nákupního procesu a zákazníci začínají její význam čím dál jasněji pociťovat, protože na internetu dnes pořizují vše – od elektra, přes nábytek a drogerii až po potraviny. Celých 87 % zákazníků dle dat společnosti Bringg zastává názor, že pozitivní zkušenost s doručením zboží je právě to, co je přesvědčí, aby od konkrétního prodejce nakupovali opakovaně. Nakupování online se postupně stalo mainstreamem a úroveň logistických služeb je proto stále více pod lupou. Ostrá konkurence mezi obchodníky přinesla ještě větší důraz na rychlost, flexibilitu, péči o zákazníka, ale i kvalitu kurýrů, na které dnes úspěch e-commerce stojí a padá. Doručení zboží je navíc čím dál závislejší na technologii a práci s daty – ať už kvůli efektivitě logistického procesu, informovanosti zákazníka nebo kvůli zajištění bezpečné předávky zboží. Jakých pět trendů bude v následujících pěti letech formovat logistiku a skrze ni i e-commerce?

Jak si firmy poradí s napjatou situací v dodavatelském řetězci?

Události uplynulých téměř tří let narušily zásadním způsobem dodavatelské řetězce a ovlivnily dodavatelsko-odběratelské vztahy. Firmy čelí novým výzvám. Zajímalo nás, nakolik pociťují narušení dodavatelských řetězců jednotlivé společnosti z různých oborů a zda je podle nich reálný přesun výroby nebo alespoň její části do Evropy, o kterém se již dlouho, a v současné době o to intenzivněji, hovoří.

Přes veškerá úskalí společnost Geis nepolevuje ve svém tempu

Konec roku je většinou obdobím bilancování, vyhodnocování uplynulých měsíců a plánování roku příštího. Letošní rok byl opět velmi nestandardní. Když jsme překonali dvouletou koronavirovou krizi a mysleli jsme si, že se vše opět začne pomalu vracet k normálu, přišla další, dá se říci, ještě náročnější rána, která zasáhla celou společnost, v podobě válečného konfliktu na Ukrajině. V jejím důsledku se ještě více vyhrotila energetická krize, došlo k extrémnímu růstu inflace a vzrostla nejistota mezi lidmi, která se odráží v jejich nákupním chování. Ať se však ve světě děje cokoliv, logistika je obor, který se musí umět přizpůsobit všem podmínkám a fungovat za všech okolností. Společnost Geis patří mezi přední poskytovatele komplexních přepravních a logistických služeb v České republice. Jak hodnotí průběh letošního roku a jak se společnosti Geis CZ daří vypořádávat se se současnou situací, jsme se zeptali jejího jednatele Daniela Knaisla.