Zásilkovna zdvojnásobila počet robotů a otevírá také nové depo v Prologis Park Prague-Rudná

12.10.2022 | Článek dne

Zásilkovna, přední logisticko-technologická firma patřící do skupiny Packeta, otevírá v Rudné u Prahy své největší depo o rozloze 12 600 m2. Součástí nového depa v průmyslovém parku Prologis Park Prague-Rudná je také nové robotické depo s novými PackMany, roboty pro třídění zásilek. Zásilkovna tak nyní disponuje celkově téměř 400 roboty – v předvánoční sezóně bude každá druhá zásilka roztříděna robotickou třídičkou. V současné době má celá skupina Packeta celkem 53 dep a investice do jejich modeizace a rozšiřování v letošním roce dosáhly 100 milionů korun. I přes celkový pokles segmentu online nakupování si Packeta v letošním roce udržuje meziroční dvoucifeý růst a v letošním roce plánuje obrat ve výši přes 6 miliard korun.

„Jsem pyšná na to, že jsme bez veřejných peněz, dotací či nějaké formy státní podpory dokázali zdvojnásobit naše robotické depo a dosáhli toho, že každá druhá zásilka bude v letošní předvánoční sezóně roztříděna automatizační technologií. Jsem také ráda, že můžeme představit naše nové a modeí depo v Rudné, které je svou rozlohou největším depem v rámci celé skupiny Packeta. V letošním roce jsme také výrazně navýšili počet automatických výdejních boxů, a v České republice a na Slovensku jsme se stali lídry trhu. Zvýšil se také počet zaměstnanců, aktuálně se jejich počet za celou skupinu pohybuje kolem 2 500, říká Simona Kijonková, zakladatelka Zásilkovny a CEO skupiny Packeta. „Věříme, že na předvánoční sezonu jsme připraveni. Je zřejmé, že z důvodu řady exteích faktorů nebudou letošní růsty tak dynamické jako v minulých dvou letech. Nicméně věříme, že celý segment e-commerce v letošním roce míě poroste. Předpokládaný růst Packety vidíme kolem 30 procent.“

Nové depo v Rudné má rozlohu 12 600 m2, jeho developerem je společnost Prologis: „Velice nás těší, že mezi zákazníky Prologis Park Prague-Rudná můžeme přivítat právě společnost Zásilkovna a vážíme si důvěry, kterou nám skupina Packeta projevila rozhodnutím situovat svoje největší depo právě do našeho parku,“ říká Martin Baláž, viceprezident a country manager společnosti Prologis pro Českou republiku a Slovensko. Prostory stávající budovy 15 byly pro Zásilkovnu upraveny na míru tak, aby odpovídaly nejvyšším standardům modeího skladování a logistiky. Proměnily se jak její skladové, tak kancelářské plochy. Klíčová byla instalace 30 speciálních malých vrat do fasády, jež zaručí plynulost nakládky a vykládky, kompletní výměna osvětlení za úspoé LED, inovace systému vytápění v celé hale nebo změna dispozic kanceláří tak, aby mohly sloužit i jako výdejna zásilek. „Věřím, že Zásilkovna v našem parku najde skvělé zázemí, v němž se bude dlouhodobě dařit jejímu podnikání,“ dodává Martin Baláž.

Celoroční průměr depa bude kolem 110 000 zásilek/den, maximální pak 200 000 zásilek/den v sezóně. V budově je možné rozšiřovat robotické molo, a tím i počet zásilek, které bude možné třídit. V následujících letech se plánuje zvýšení kapacity depa na úroveň až 300 000 zásilek/den. Na depu bude pracovat kolem 125 lidí.

Celá skupina Packeta provozuje v současné době celkem 53 dep s celkovou rozlohou 125 000 m2. Celková denní kapacita sítě, tedy síť kamenných výdejních míst a Z-BOXů, je 2 000 000 zásilek.

PackMani

Nové robotické depo v Rudné má dvě klíčová vylepšení: disponuje většími čtverci 75 x 75 cm a je osazeno tzv. kontinuálními skluzy. Větší čtverce umožňují roztřídit na robotické třídičce o přibližně třetinu větší zásilky. Eliminují se tak případy, kdy by zásilky, které nejsou nadrozměé, musely být z důvodu velikosti tříděny ručně. Druhé vylepšení jsou kontinuální skluzy, které fakticky zdvojnásobují počet skluzů na molu. „Během jedné směny dokážeme třídit jednokrokově na přibližně 600 jedinečných výdejních míst, tzn. při zavedení noční a ranní směny máme více než 1 200 unikátních skluzů pro třídění na výdejní místa,“ vysvětluje Tomáš Dort, ředitel projektu robotizace dep – PackMan. „Cílem je posunout se k co nejefektivnějšímu využívání každého čtverečního metru na depu. Praktickým dopadem je zásadní změna layoutu depa a zásadní snížení počtu regálů používaných k třídění na výdejní místa. Většina prostoru regálů bude totiž zabrána automatizační technologií,“ doplňuje Tomáš Dort.

PackMani jsou AGV vozíky, které uvezou zásilky s hmotností až 15 kilogramů. Roboti dokážou jezdit a třídit zásilky na jedno nabití dvě hodiny a nabíjí se pouhých 10 minut. Oproti systému, kdy zásilky třídí lidé, dokážou roboti za hodinu odbavit a roztřídit více než 10 000 zásilek, což je dvojnásobek ve srovnání se stávajícím režimem. Ke svému provozu roboti potřebují lidskou sílu, jelikož zaměstnanec musí načíst zásilku do elektronické čtečky, aby robot poznal, kam má zásilku zavézt. Následně člověk zásilku na robota naloží a PackMan ji doveze do příslušného shozu. PackMani tak pracovníkům depa umožní, aby se věnovali práci, ve které jsou lepší než roboti.

Z-BOXy

V letošním roce se počet automatických výdejních boxů v rámci celé skupiny Packeta navýšil o více než 3 000. V České republice má Zásilkovna v současné době 3 350 Z-BOXů, na Slovensku 1 320, a v obou zemích se za dva roky, kdy je začala instalovat, stala lídrem trhu.

Zdroj: Zásilkovna

Dopravní rok 2023: rekordní rozestavěnost silnic a dálnic, rekordní dopravní rozpočet a digitalizace

Ministr dopravy Martin Kupka představil priority resortu pro letošní rok. Aktuálně je ve výstavbě rekordních 241,3 kilometrů dálnic a silnic I. třídy s výhledem otevření převážně v letech 2023 a 2024. Dále zjednodušujeme lidem komunikaci s úřady a přístup k informacím v dopravní oblasti, přibydou i další funkce Portálu dopravy, navrhli jsme zpřehlednění bodového systému a chystáme se na zrušení velkých techničáků od počátku roku 2024.

Ředitelem logistiky společnosti PST CLC Mitsui-Soko se stal Petr Kotora

Novým ředitelem logistiky společnosti PST CLC Mitsui-Soko byl od 1. ledna 2023 jmenován Petr Kotora. Tuto funkci převzal po Jiřím Bradnovi, který se v loňském roce stal obchodním ředitelem a je také místopředsedou představenstva společnosti PST CLC Mitsui-Soko.